۱۷ آذر ۱۴۰۲

حمایت ۱۰۰ محقق، روزنامه‌نگار و استاد از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

IRANWIRE

حمایت ۱۰۰ محقق، روزنامه‌نگار و استاد از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

بیش از صد روزنامه‌نگار، محقق و استاد دانشگاه فعال در زمینه آزادی رسانه‌ها در طوماری با حمایت از روزنامه‌نگاران دربند، «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو خبرنگار شدند.

بنا بر متن این طومار که نسخه‌ای از آن نیز به دست «ایران‌وایر» رسیده، امضاکنندگان آن با اشاره به بیش از یک سال بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، آزادی مطبوعات را یکی از «حقوق بشر و یک ضرورت برای جامعه دموکراتیک» دانسته و نوشته‌اند: « حبس این دو خبرنگار نقض آزادی مطبوعات و حمله به روزنامه نگاری است.»

در میان امضاکنندگان این نامه که به زبان انگلیسی نوشته شده، اسامی برخی از اساتید مطرح روزنامه‌نگاری در اروپا، دانشجویان و محققان حوزه رسانه و فعالان زنان دیده می‌شود.

پیش از این نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به‌خاطر گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی پس از بازداشت و انتقال به بیمارستان کسری و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در سقز، بازداشت شدند.

بیش از یک سال بعد از بازداشت، ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، خبرگزاری «میزان»، از صدور احکام بدوی دادگاه «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی» خبر داد.

بر اساس این گزارش، خانم محمدی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به‌اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، به تحمل ۶ سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور»، ۵ سال حبس و به‌اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

همین شعبه دادگاه انقلاب تهران، نیلوفر حامدی را نیز به‌اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل ۷ سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور»، ۵ سال حبس و به‌اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم کرده است.

صدور این احکام در‌حالی صورت گرفته که نیلوفر حامدی و الهه محمدی هر دو با مجوز روزنامه‌های رسمی و دارای اجازه رسمی فعالیت در جمهوری اسلامی برای تهیه گزارش از آنچه برای مهسا ژینا امینی رخ داده بود به بیمارستان و شهر سقز اعزام شده بودند.

هر دو آن‌ها در دادگاه رسیدگی به اتهامات خود اعلام کردند که همواره در کنار مردم بوده‌اند و به‌عنوان روزنامه‌نگار، به عملکرد خود افتخار می‌کنند.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58827

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر