۱۷ آذر ۱۴۰۲

۲ زندانی سیاسی درباره سلامتی زهره سرو در پی اعتصاب غذای ۱۲ روزه‌ او هشدار دادند

اینترنشنال

محبوبه رضایی و سپیده قلیان با انتشار نامه‌ای از زندان اوین درباره وضعیت جسمانی و سلامتی زهره سرو، زندانی سیاسی، هشدار دادند. به گفته آنان، حال این زندانی سیاسی در دوازدهمین روز اعتصاب غذایش نامساعد است.

زهره سرو که به دلیل فعالیت در فضای مجازی زندانی شده، از روز دوم آذر در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته قلیان و رضایی، زهره سرو در اعتراض به «ناعدالتی‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ و چهار ماه تبعید غیرانسانی به زندان قرچک تا امروز متحمل شده»، اعتصاب غذا کرده است.

آنان با تاکید بر غیر‌مستقل بودن قوه قضاییه، یادآور شدند تمام مراحل جلب، بازجویی، تحقیقات و محاکمه این زندانی سیاسی غیرقانونی و غیرانسانی بوده است.

سرو روز چهارم آذر در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسید، خواسته خود را برای پایان دادن به اعتصاب غذا «پذیرش درخواستش برای آزادی مشروط» عنوان کرد و نوشت در این مدت تنها آب، قند و نمک خواهد خورد.

این زندانی سیاسی تاکید کرد همان قانونی که محکوم به تحمل حبسش کرده، می‌گوید با سپری شدن بیش از یک‌سوم حکم، مشمول استفاده از آزادی‌ مشروط است. با وجود این، تا کنون به پیگیری‌های او و بابک پاک‌نیا، وکیلش، پاسخی داده نشده است.

یک هفته پس از این نامه، محبوبه رضایی و سپیده قلیان متنی منتشر کرده و گفتند با «نفوذ افسار گسیخته سپاه پاسداران در دستگاه قضا»، در تمامی مراحل بازپرسی و دادگاه، اجازه دسترسی وکیل و شخص زهره سرو به پرونده، داده نشده است.

به گفته آنان، بدون هیچ مصداقی از اجتماع و تبانی، قاضی به دستور بازجو، حکم سنگین حبس برای زهره سرو صادر کرده است.

زهره سرو در تاریخ دوم مهر ۱۴۰۰ بازداشت و با حکم ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد که شش سال از آن قابل اجراست.

رضایی و قلیان در نامه خود تاکید کردند: «بازجو به زهره گفته است تنها در صورتی می‌تواند آزاد شود که بپذیرد از طرف سپاه پاسداران در عراق فعالیت کند.»

به اعتقاد آنان، به همین دلیل با وجود موافقت شورای طبقه‌بندی زندان، همچنان قاضی از آزادی مشروط او امتناع می‌کند و بی‌هیچ ادله موجه و مدللی فقط می‌گوید: «بازجو گفته نه!»

زهره سرو، زندانی سیاسی مشروطه‌خواه پیش‌تر و در آبان ۹۸ به دلیل فعالیت در فضای مجازی (اینستاگرام) بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال حبس تعزیری و چهار ماه فعالیت موثر در بسیج و مطالعه تفسیر سوره حجرات محکوم شده بود.

سرو که تا پیش از دستگیری در سال ۹۸ با عنوان «ماه فر» در فضای مجازی فعالیت داشت، فروردین ۱۴۰۰ پس از تحمل ۱۵ ماه حبس و اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق از زندان آزاد شد.

این زندانی سیاسی در نامه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، به شرایط مادر ۷۵ ساله‌اش اشاره کرد که به دلیل کهولت سن و شکستگی لگن، امکان خروج از خانه را ندارد و در سال‌های حبس او به وسیله پرستار نگهداری می‌شود.

به گفته سرو، مادرش امکان نشستن روی ویلچر را نیز ندارد و به همین دلیل از ۲۷ ماه پیش تاکنون از ملاقات با او محروم مانده است.

قلیان و رضایی به «رنج‌ها و ذره ذره آب شدن» زهره سرو اشاره کردند و گفتند زندانیان کمتر شناخته شده که به علت شرایط خانوادگی از حمایت خانواده محروم هستند در وضعیت بغرنج‌تری به سر می‌برند.

در بخش دیگری از نامه این دو نفر آمده است: «آن‌ها “نه” قاطع خود را پیش‌تر به نظام مستبد گفته‌اند و اکنون با نظر بازجو از تمام حقوق شهروندی خود محروم هستند. در این بینابین بی‌عدالتی و نبود عدالت‌خانه و روزگار سیاهی که جمهوری اسلامی برایمان رقم زده، کنار عزیزانمان و صدایشان باشیم.»

زهره سرو متولد سال ۱۳۶۵ و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی است.

او اردیبهشت امسال همراه با گلرخ ایرایی، نسرین جوادی، سپیده قلیان، بهاره هدایت و نرگس محمدی، پنج تن دیگر از زنان زندانی سیاسی در اوین، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به موج اعدام‌ها در ایران اعتراض کرد.

علاوه بر زهره سرو، نسیم سیمیاری، زندانی سیاسی هم‌بند او نیز از روز دوشنبه ۲۹ آبان در اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی خود در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

بسیاری از زندانیان در ایران به ناچار از اعتصاب غذا به‌ عنوان آخرین راه در اعتراض به رسیدگی نشدن به پرونده‌شان، مراعات نشدن حقوقشان به عنوان زندانی یا بازداشت ماندن و بلاتکلیفی‌های بلندمدت در زندان استفاده می‌کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58825

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر