۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

انتقادها به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل: ‘انتخاب آتش‌افروز به عنوان رئیس آتش‌نشانی’

تجمع روز جهانی زن امسال در پاریس: صدها تن از زنان ایرانی به دلیل مخالفت با حجاب اجباری و نقض حقوقشان در ایران زندانی هستندتجمع روز جهانی زن در پاریس

عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل برای چهار سال آینده، خشم و انتقاد فعالان حقوق زنان و سازمان‌های حقوق بشر را به دنبال داشته است.

گروه “دیده‌بان سازمان ملل متحد”، از انتخاب ایران به عضویت نهادی که وظیفه‌اش ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است، به شدت انتقاد کرد و از سفیر آمریکا و اتحادیه اروپا خواست که عضویت ایران را محکوم کنند.

این سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر که بر عملکرد سازمان ملل نظارت می‌کند همچنین خواهان علنی شدن آرای کشورها شده است.

ایران با کسب ۴۳ رای، روز چهارشنبه اول اردیبهشت به مدت چهار سال عضو “کمیسیون مقام زن سازمان ملل” شد.

این کمیسیون زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است و ماموریتش گسترش برابری جنسیتی و ارتقای موقعیت زنان در کشورهای جهان است.

هیلل نویر، مدیر اجرایی دید‌بان سازمان ملل، عضویت ایران در این کمیسیون سازمان ملل را “عجیب و از نظر اخلاقی غیرقابل قبول” خواند و آن را “روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر” توصیف کرد.

آقای نویر گفت: “انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از حقوق زنان مثل این است که شخصی را که عمدا آتش بر پا می‌کند را به عنوان رئیس آتش‌نشانی یک شهر انتخاب کنند.”

آقای نویر با نام بردن از برخی از فعالان حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری که اکنون در ایران زندانی هستند و فهرستی از تبعیض‌های مداوم علیه زنان و دختران در جمهوری اسلامی این پرسش را مطرح کرد که چرا سازمان ملل “یکی از بدترین ستمگران به زنان را به عنوان قاضی و نگهبان برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان انتخاب کرده است؟”

عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در حالی صورت گرفته که کمتر از دو ماه پیش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، در گزارش خود از وضعیت زنان در ایران ابراز نگرانی کرده بود و گفته بود در ایران با زنان “مانند شهروندان درجه دو رفتار می شود.”

فعالان حقوق زنان در سال‌های پس از انقلاب بارها به دلیل اعتراض به تبعیض‌ها علیه زنان بازداشت شدند و به زندان افتادند. بسیاری مجبور به ترک ایران شدند و زنان ایرانی همچنان بابت خواسته‌های ابتدایی چون حضور در ورزشگاه‌های فوتبال یا حق مساوی با مردان در قوانین خانواده و اجتماع و آزادی نوع پوشش تحت فشار و تهدید هستند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر: با دختران و زنان در ایران مانند شهروند درجه دو رفتار می‌شود
انتقاد پمپئو از عضویت ایران در کارگروه حقوق زنان سازمان ملل
آیا حکومت ایران در هراس از ‘انقلابی زنانه’ است؟
چهار دهه جنبش زنان از اسفند ۵۷ تا اسفند ۹۷
۲۲ روایت از ‘دختران خیابان انقلاب’؛ ادامه یک کشمکش چهل ساله
مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان که کمپین‌هایی برای مخالفت با حجاب اجباری در ایران دارد در چند توییت به شدت به عضویت ایران در نهاد مدافع حقوق زنان سازمان ملل اعتراض کرد و نوشت که امروز (پنجشنبه ۲۲ آوریل) در جلسه ای به دعوت نمایندگان پارلمان سوئد به این مساله اعتراض خواهد کرد.

خانم علی‌نژاد رای به عضویت ایران را “همبستگی و همدستی با یک حکومت داعشی” خواند و آن را “شرم آور” دانست.

چطور ایران انتخاب شد؟

رای گیری به شکل مخفی بوده است اما “دیدبان سازمان ملل” با توجه به ۴۳ رای ایران، می‌گوید “از ۵۴ عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد فقط ۱۱ کشور از عضویت ایران حمایت نکردند.”

این سازمان تخمین زده که از ۱۵ کشور اروپایی و غربی عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد دست‌کم ۴ کشور یا حتی بیشتر باید از عضویت ایران حمایت کرده باشد.

استرالیا، اتریش، بلغارستان، کانادا، فنلاند، فرانسه، آلمان، لتونی، لوگزامبورگ، هلند، نروژ، سوئیس، پرتغال، بریتانیا و آمریکا، پانزده کشوری هستند که سازمان دیدبان سازمان ملل خواهان مشخص شدن آرایشان شده است.

گزارش شده که بنا به درخواست لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، رای گیری به صورت کاغذی انجام شده است.

ژاپن با ۵۲ رای، لبنان با ۵۱ رای، پاکستان با ۵۰ رای، چین با ۴۸ و ایران با ۴۳ رای به عضویت “کمیسیون مقام زن سازمان ملل” انتخاب شدند.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید



source https://zanan.bashariyat.org/?p=43419

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر