۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

هشدار تشکل زنان به شورای نگهبان درباره غربالگری: مسئولیت فاجعه با حکومت است

حزب ‘جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان ‘ در نامه‌ای از شورای نگهبان خواسته که طرح مجلس برای “اختیاری کردن غربالگری” را تصویب نکند چرا که به گفته این نهاد، در صورت قانونی شدن، تبعات آن و “مسئولیت فاجعه به عهده حکومت است”.مجلس یازدهم طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را اسفند ماه تصویب کرد

مجلس ایران در روزهای آخر اسفند ۱۳۹۹ طرح ‘جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ‘ را تصویب کرد و برای تایید به شورای نگهبان فرستاد. طرحی که چهار بند آن درباره غربالگری، به گفته بسیاری از کارشناسان پزشکی و مسئولان فعلی و سابق باعث افزایش تولد کودکان با نقص ژنتیکی و بالارفتن آمار “معلولیت” در ایران خواهد شد.

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان که دبیرکل آن شهیندخت مولاوری، معاون سابق حسن روحانی در امور زنان است، در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان نوشته است:

“یکی از چالش برانگیزترین مواد این قانون از نظر حقوقی، اجتماعی و سلامت، مسئله اختیاری کردن غربالگری ژنتیک در بارداری است که همه را آشفته کرده است زیرا با اختیاری کردن آن اگر هر کس از انجام غربالگری خودداری ورزد و درنتیجه فرزندان دارای معلولیت متولد شوند مسئولیت این فاجعه به عهده حکومت است. افزایش منطقی و‌ متوازن جمعیت امری مطلوب است اما با چه قیمتی؟”



source https://zanan.bashariyat.org/?p=43421

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر