۸ شهریور ۱۳۹۹

تجمع مادران شهیدان قتل عام ۶۷ در گورستان خاوران

جمعی از مادران و خانواده ها و بستگان شهیدان قتل عام ۶۷ بمناسبت سالروز این جنایت هولناک و برای گرامیداشت یاد شهیدان سرفراز راه آزادی به گورستان خاوران رفتند.تجمع مادران شهیدان قتل عام ۶۷ در گورستان خاوران

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ، امروز جمعه هفتم شهریورماه۹۹، جمعی از مادران و خانواده ها و بستگان شهیدان قتل عام ۶۷ بمناسبت سالروز این جنایت هولناک و برای گرامیداشت یاد شهیدان سرفراز راه آزادی به گورستان خاوران رفتند.

این خانواده ها ضمن حضور بر سر مزار سربداران راه آزادی یاد و خاطره آنان را با گذاشتن شاخه گلهایی گرامی داشتند.

برغم گذشت ۳۲ سال از قتل‌عام جنایتکارانه بیش از سی هزار زندانی سیاسی بدستور و فتوای شخص خمینی، هنوز بسیاری از آنها گمنام هستند، هنوز خانواده هایی در انتظار بازگشت عزیزان خویش چشم به راهند و هنوز محل دفن بسیاری از آن گلهای ناشکفته و پرپر شده، در گورهای جمعی اعلام نشده و پنهان است . به همین دلیل خانواده ها مجبور هستند سالانه در محلهایی که بعنوان محل دفن اجساد معرفی شده جمع شوند و گلهایی را نثار خاک پای عزیزانشان کنند.

درحالیکه هیچکس حقیقتا نمی داند عزیزش کجاست و هیچ سنگ قبری نیز وجود ندارد.

بسیاری از اماکن دفن اجساد قتل عام شدگان این جنایت تاریخی توسط حکومت تخریب و یا حتی سیمانکاری شده است تا هیچ آثاری از آن باقی نماند.

شایان ذکر است سازمان عفو بین الملل در سالگرد قتل عام۶۷ اقدام به انتشار مجموعه ای از اسناد و یک گزارشی تحقیقی پیرامون این جنایت کرد.

در این گزارش پیرامون پنهان کردن اجساد قربانیان آمده است:

مقامهای مسئول ایرانی اجساد هیچ‌یک از قربانیان را به خانواده های آنان تحویل ندادند و از اعلام محل دفن اجساد به اکثر خانواده‌ها نیز سر باز زدند. سازمان عفو بین‌الملل فقط پنج شهراهواز، اردبیل، ایلام، مشهد و رودسر را به عنوان مکانهایی شناسایی کرده است که مسئولان در آنجا نهایتاً به بعضی از خانواده‌ها شفاهاً اطلاع دادند که عزیزانشان در گورهای جمعی دفن شده اند و محل دفن اجساد را اعلام کردند. با این حال، مقامها و مسئولان هرگز علناً و رسماً به وجود این گورهای جمعی اذعان نکرده اند و این مکانها نیز مورد بیحرمتی و تخریب قرار گرفته اند.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=39849

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر