۲۹ دی ۱۴۰۲

آمریکا خواهان «آزادی بی‌قید و شرط» نرگس محمدی و همه «زندانیان سیاسی» در ایران شد

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صدور حکم تازه ۱۵ ماه زندان برای نرگس محمدی را محکوم کرد، و از سوی دیگر از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگارانی که حدود ۱۷ ماه زندانی بودند، استقبال کرد.

آقای پیلی در شبکه اجتماعی «ایکس» ضمن درخواست برای آزادی بی‌قید و شرط نرگس محمدی نوشت: «کارزار رژیم ایران برای ساکت‌کردن منتقدان و فعالان حقوق بشر از جمله نرگس محمدی باید متوقف شود.»

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، در حالی که در زندان اوین محبوس است، این هفته برای سومین‌بار توسط دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل زندان و مجازات‌های دیگر محکوم شد.

بنا بر گزارشی که روز دوشنبه ۲۵ دی در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شد، دادگاه انقلاب اسلامی این فعال حقوق بشر زندانی را به «۱۵ ماه زندان، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان‌های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه‌های اجتماعی – سیاسی، و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند» محکوم کرده است.

نرگس محمدی در این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده بود. به دلیل خودداری برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ از شرکت در دادگاهی که ۲۸ آذر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست ایمان افشاری برگزار شد، رأی دادگاه به صورت «غیابی» صادر شده است.

این مدافع حقوق بشر با خودداری از حضور در دادگاه تأکید کرده بود که دادگاه انقلاب اسلامی «کشتارگاه جوانان» ایران است و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

استقبال از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، و ضرورت آزادی همه «زندانیان سیاسی» در ایران

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مطلبی جداگانه در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به ازادی موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که در جریان پوشش گزارش‌های مربوط به کشته شدن مهسا امینی بازداشت شده بودند، خواهان آزادی دائم و بی‌قید وشرط این دو نفر شد و تاکید کرد آنها از ابتدا نباید بازداشت می‌شدند.

آبرام پیلی با تاکید بر ضرورت آزادی همه «زندانیان سیاسی» در ایران که به ناحق بازداشت شده‌اند نوشت: « ما از بازداشت زنان توسط رژیم ایران به دلیل «نقض حجاب» و خبرنگاران به دلیل گزارش‌کردن چنین اعمال شنیعی ابراز تأسف می کنیم. آزادی بیان حق اساسی بشر است و رژیم باید از ساکت کردن خبرنگاران دست بردارد.»

پس از ۴۰۰ روز بازداشت، نیلوفر حامدی و الهه محمدی روز یکشنبه این هفته با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شدند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی چندی پیش با حکم قاضی صلواتی مجموعا به ۲۵ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.

این دو روزنامه‌نگار در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، به جرم پوشش خبری کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بازداشت و به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» متهم شدند؛ اتهامی که قویا آنرا رد کردند.

الهه محمدی به اتهام آنچه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» اعلام کرده‌اند، به تحمل شش سال زندان، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به پنج سال حبس، و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

نیلوفر حامدی هم به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل ۷ سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم شده است، که در صورت تایید نهایی ۷ سال آن قابل اجرا است.
دولت ایالات متحده آمریکا بارها هرگونه ارتباط و همکاری با این خبرنگاران را تکذیب کرده و صدور چنین احکامی را تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی بیان در ایران توصیف کرده است.

پیش از این، حسین احمدی‌نیاز وکیل دادگستری، به صدای آمریکا گفته که جامعه جهانی می‌داند احکام صادر شده علیه نرگس محمدی قانونی نیست.(صدای آمریکا ۲۸ دی ۱۴۰۲)



source https://zanan.bashariyat.org/?p=59239

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر