۵ دی ۱۴۰۲

ثبت ۱۸۴ هزار ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال در ایران طی شش سال گذشته

اینترنشنال

منصور فتحی، دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به افزایش ترک تحصیل کودکان و مساله کودک‌همسری در حاشیه شهرهای بزرگ ایران گفته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال ثبت شده است.

فتحی در نهمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، فقر را اصلی‌ترین مشکل مناطق حاشیه‌نشین دانسته و گفته حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در پایین‌ترین دهک‌های اقتصادی قرار دارند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس «تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در ســال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۸۶۲ هزار ۷۷۷ نفر بود و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۲۶ درصد رشـد به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر افزایش یافت.»

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی ترک تحصیل و ۲۰ درصد دختران ۱۵ تا ۱۸ سال نیز به دلیل ازدواج، مدرسه را رها کردند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ هزار مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال ثبت ‌شده بود.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۱، هزار و ۳۹۲ نوزاد از مادران زیر ۱۵ ‌سال به دنیا آمده‌اند.

این اعداد مربوط به آمارهای ثبت شده است و احتمال دارد تعداد واقعی دختر‌بچه‌هایی که در این مدت مجبور به ازدواج شده‌اند، بیش از این باشد.

افراد زیر ۱۸ سال در عرف جهانی «کودک» شمرده شده و ازدواج آن‌ها به دلیل تبعات جبران‌ناپذیرش ممنوع است.

درحالی‌که آمارهای از تعداد بالای کودک‌همسری در ایران حکایت دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، فرزندآوری و ازدواج در سن پایین تاکید کرده است.

پدیده‌هایی چون کودک‌همسری،‌ زن‌کشی، قتل ناموسی و خودکشی به دلیل ازدواج اجباری همچنان در شماری از استان‌های ایران با فراوانی بالا رخ می‌دهند.

جمهوری اسلامی آمار دقیقی از قربانیان کودک-همسری منتشر نمی‌کند.

برخی رسانه‌های داخل ایران و نهادهای حقوق بشری به شکل مستقل گزارش‌هایی درباره قتل زنان به دست همسر یا خویشاوندان خود در شهرهای مختلف منتشر کرده‌اند.

بخشی از افرادی که سالانه در جریان «زن‌کشی‌ها» جان خود را از دست می‌دهند، قربانیان کودک‌همسری هستند.

سمیرا سبزیان یکی از قربانیان کودک همسری روز چهارشنبه ۲۹ آذر پس از ۱۰ سال تحمل حبس زیر سایه حکم اعدام، به اتهام «قتل عمد» همسر خود در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

سبزیان در ۱۵ سالگی ازدواج کرد و مادر دو فرزند ۱۱ و ۱۵ ساله بود. او متهم بود که در سال ۱۳۹۳ همسرش را به قتل رسانده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، سال ۱۳۹۹ گزارشی به شورای حقوق بشر ارایه کرد و در آن ضمن اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران خواستار اصلاحات فوری درباره رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شد.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58975

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر