۱۰ آذر ۱۴۰۲

وخامت حال جسمی زهره سرو در هفتمین روز اعتصاب غذا

ایران‌وایر

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌وایر وضعیت جسمانی زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در هفتمین روز اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌وایر وضعیت جسمانی زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در هفتمین روز اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است.

زهره سرو، زندانی سیاسی که به‌دلیل فعالیت در فضای مجازی در زندان اوین محبوس شده، از روز پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ در بند زنان این زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

بر اساس اطلاعات رسیده فشار و قند خون و نبض این زندانی سیاسی در هفتمین روز اعتصاب غذا به شدت کاهش پیدا کرده و ادامه این وضعیت ممکن است جان او را به مخاطره بیاندازد.

زهره سرو از مهر۱۴۰۰ دوران محکومیت شش سال زندان خود را سپری می‌کند. اعتصاب غذای این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و وخامت وضعیت جسمانی او آغاز شده است.

بر‌اساس گزارش‌ها چندین هفته از پاره شده مینیسک پای زهره سرو می‌گذرد و مسوولان زندان اوین از اعزام او به بیمارستان ممانعت به عمل آورده‌اند.

زهره سرو در روزهای گذشته با انتشار یک نامه و تایید اعتصاب غذای خود برای رسیدگی به مطالباتش توسط مقامات زندان نوشت که تنها در صورت «پذیرش درخواستش برای آزادی مشروط» به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

زهره سرو در هفته گذشته تنها «آب و قند و نمک» خورده و گفته است «تمامی عواقب اعتصاب غذا و به‌خطر افتادن سلامتی و جان» او، بر عهده نهاد قضایی مربوطه خواهد بود.

به گفته خانم سرو، همان قانونی که او را محکوم به تحمل حبس کرده می‌گوید، با سپری شدن بیش از یک‌سوم حکم، مشمول استفاده از آزادی‌ مشروط است. او تاکید کرد تاکنون به پیگیری‌های خود و «بابک پاک‌نیا»، وکیل او، پاسخی داده نشده است.

زهره سرو در تاریخ ۲مهر۱۴۰۰ بازداشت و با حکم «ایمان افشاری»، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد که شش سال از آن قابل اجراست. این حکم بابت اتهام «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» برایش صادر شد.

خانم سرو تنها سرپرست مادر سالمند ۷۵ ساله خود است که به‌دلیل کهولت سن و شکستگی لگن، امکان خروج از خانه را ندارد و در سال‌های حبس او توسط پرستار نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی از ۲۷ ماه قبل تاکنون امکان ملاقات با مادر خود را نداشته است.

زهره سرو پیشتر در جریان اعتراضات سراسری در آبان ۱۳۹۸ به‌دلیل فعالیت در فضای مجازی (اینستاگرام) بازداشت و به‌اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال حبس تعزیری و چهار ماه فعالیت موثر در بسیج و مطالعه تفسیر سوره حجرات محکوم شده بود.

او فروردین۱۴۰۰ پس از تحمل ۱۵ ماه حبس و اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق از زندان آزاد شد.

زهره سرو در نامه خود همچنین باوجود «توده و کسیتی در پستان» خود اشاره کرده و نوشته است نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است و باتوجه به اینکه براساس قانون مشمول استفاده از شرایط آزادی مشروط است، می‌خواهد که آزاد شود.

زهره سرو متولد سال ۱۳۶۵ و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی است. او در اردیبهشت امسال همراه با «گلرخ ایرایی، نسرین جوادی، سپیده قلیان، بهاره هدایت و نرگس محمدی»، پنج تن دیگر از زنان زندانی سیاسی در اوین، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به موج اعدام‌ها در ایران اعتراض کرد.

آنان در این بیانیه گفتند: «جمهوری‌اسلامی با اعدام مردم راه به جایی نخواهد برد.»

«نسیم سیمیاری»، زندانی سیاسی هم‌بند زهره سرو نیز از روز دوشنبه۲۹آبان در اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی خود در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتصاب غذا، یکی از آخرین راه‌های اعتراض برای زندانیان سیاسی است، اما عوارض ناشی از آن سلامت جسمی آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

در دهه‌های اخیر، زندانیان سیاسی زیادی به‌دلیل اعتصاب غذای اعتراضی‌شان در زندان دچار بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی شده‌اند و برخی نیز جان خود را از دست دادند.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58775

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر