۲۸ مهر ۱۴۰۲

دادبان: پوران ناظمی و شماری از فعالان حقوق بشر به محاربه متهم شده‌اند

اینترنشنال

مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنش‌گران (دادبان) از انتساب اتهام‌های سنگین به جمعی از کنش‌گران مدنی و حقوق بشری خبر داد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پوران ناظمی و شماری دیگر از فعالان مدنی را به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است.

بر اساس این گزارش، شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان برای دست‌کم چهار کنش‌گر مدنی و حقوق بشری مانند پوران ناظمی، نویسنده، شاعر و فعال سیاسی و کنش‌گر حقوق بشر پرونده تشکیل داده است.

او که بارها در چهار دهه گذشته بازداشت و زندانی شده، سال گذشته و در جریان خیزش انقلابی دو بار روانه زندان شد.

ماموران اطلاعات نخستین بار اواخر مهر سال ۱۴۰۱ به خانه‌ ناظمی حمله کردند و این فعال مدنی را به سلول انفرادی زندان اوین بردند.

او در روز اول دی ماه سال گذشته آزاد شد اما بار دیگر در ۱۲ بهمن در بیمارستان و زمانی که برای عیادت پدرش رفته بود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دادبان با تکیه بر اسنادی که از یک منبع آگاه در دادگستری جیرفت به دست آورده، اعلام کرد ناظمی و سه کنش‌گر دیگر قرار است به «اهانت به مقدسات اسلام»، «اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی»، «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم شوند.

بر هم زدن امنیت کشور، تشویق مردم به ارتکاب جرم و جنایت علیه امنیت داخلی و خارجی، توهین به مقامات و مامورین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از دیگر عناوین اتهامی در نظر گرفته شده برای این افراد است.

علاوه بر پوران ناظمی، دیگر متهمان پرونده پیش‌تر در جریان خیزش انقلابی از سوی اطلاعات سپاه کرمان بازداشت و چندین ماه تحت بازجویی و شکنجه بودند.

هویت این افراد تاکنون مشخص نشده است.

دادبان با اظهار نگرانی درباره تبعات انتساب چنین اتهام‌های سنگینی به کنش‌گران مدنی و حقوق بشری، تاکید کرد محاربه و افساد فی‌الارض ممکن است مجازات اعدام در پی داشته باشد.

در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی هزاران شهروند بازداشت و شماری از آنان با اتهام‌های سنگین مواجه شدند.

تاکنون هفت معترض در پرونده‌های مختلف با اتهام محاربه و افساد فی‌الارض اعدام شده‌‌اند.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58319

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر