۲۹ مهر ۱۴۰۲

اتهام محاربه برای پوران ناظمی؛ حکومت قبح اتهامات سنگین را شکسته است

ایران‌وایر

«پوران ناظمی»، فعال حقوق‌بشر سرشناس و چند فعال مدنی دیگر، با اتهامات سنگینی چون «توهین به مقدسات اسلام»، «محاربه» و «افساد فی‌الارض» روبه‌رو شده‌اند

«پوران ناظمی»، فعال حقوق‌بشر سرشناس و چند فعال مدنی دیگر، با اتهامات سنگینی چون «توهین به مقدسات اسلام»، «محاربه» و «افساد فی‌الارض» روبه‌رو شده‌اند؛ اتهاماتی که در قوانین جمهوری اسلامی، مجازات‌های سنگینی مثل اعدام دارند. این خبر را سایت «دادبان» که مرکز مشاوره و آموزش مسائل حقوقی است، منتشر کرده است.

یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» گفته که هنوز حتی خود خانم ناظمی از جزییات این اتهامات مطلع نیست و وکلای او در تلاشند دلیل طرح چنین اتهاماتی را بیابند.

این اولین بار نیست که یک شهروند در ایران بابت اعتراض به حکومت با «محاربه» و «افساد فی الارض» روبه‌رو می‌شود، اما طرح چنین اتهامی برای فعالان مدنی و حقوق‌بشر که حوزه اصلی کارشان تاکید بر خشونت‌پرهیزی است، به‌ندرت اتفاق افتاده است.

حساب‌‌های اینستاگرام و توییتر مرکز مشاوره و آموزش حقوقی «دادبان»، چهارشنبه ۲۶مهر۱۴۰۲، از تشکیل پرونده جدیدی برای پوران ناظمی، فعال مدنی و حقوق‌بشر خبر دادند.

براساس این گزارش، شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان، پرونده‌ای برای خانم ناظمی و چند تن دیگر از کنشگران مدنی و حقو‌ق‌بشری تشکیل داده است.

دادبان در‌این‌باره، روز چهارشنبه۲۶مهر، نوشت: «بنا بر اسنادی که از طریق یک منبع آگاه در دادگستری جیرفت به دست دادبان رسیده، دست‌کم سه کنشگر مدنی و حقوق بشری به‌همراه پوران ناظمی، به اتهاماتی از جمله “اهانت به مقدسات اسلام، بر هم زدن امنیت کشور، تشویق مردم به ارتکاب جرم و جنایت علیه امنیت داخلی و خارجی، توهین به مقامات و مامورین، اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و محاربه و افسادفی‌الارض” متهم شده‌اند.»

بر این اساس، تعدادی از متهمان این پرونده پیش‌تر در جریان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی»، توسط اطلاعات سپاه کرمان بازداشت و چندین ماه تحت بازجویی و شکنجه بودند و اکنون پرونده آن‌ها برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه انقلاب جیرفت ارسال شده است.

دادبان نوشته است که از هویت متهمان دیگر این پرونده و مصادیق اتهامات علیه آن‌ها اطلاعی ندارد.

یک فرد آگاه که به‌دلایل امنیتی نخواسته نام او فاش شود، در همین باره، با تایید طرح این اتهامات سنگین علیه خانم ناظمی در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان، به ایران‌وایر گفته که «وکلای خانم ناظمی در حال بررسی و تلاش برای دستیابی به اطلاعات بیشتری درباره مصادیق اتهامات انتسابی هستند».

او گفته است که بحث «توهین به مقدسات» برای خانم ناظمی همان قدر مضحک است که طرح اتهام محاربه و اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی، چون برای همه کاملا مشخص است که پوران ناظمی فعال مدنی و حقوق‌بشر است و عمیقا به مبارزه «خشونت‌پرهیزانه» باور دارد.

او ادامه است: «خانم ناظمی اصلا تابه‌حال وارد حوزه دین و مذهب نشده که بخواهد به مقدسات اسلام توهین کند و تمامی فعالیت‌های او علنی و قابل دسترسی است».

این شخص آگاه همچنین تاکید کرده که «فعالیت‌های خانم ناظمی در این سال‌ها نشان می‌دهد که او به‌دنبال صلح است و طرح چنین اتهاماتی واقعا بی‌معنا است».



source https://zanan.bashariyat.org/?p=58333

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر