۱۹ مرداد ۱۴۰۲

سهیلا محمدی تحت فشار با باز کردن لب‌های دوخته‌شده خود به اعتصاب پایان داد

هه‌نگاو

سهیلا محمدی تحت فشار با باز کردن لب‌های دوخته‌شده خود به اعتصاب پایان داد

سهیلا محمدی، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه با اعمال فشار همراه با تهدید اداره اطلاعات، لب‌های دوخته‌شده خود را باز کرده و به اعتصاب غذای خود پایان داد. او در وضعیت نامساعد جسمی و روانی از روز شنبه هفته جاری به نشانه اعتراض به وضعیت خود با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ١٧ مرداد ماه ١٤٠٢ (٨ آگوست ٢٠٢٣)، سهیلا محمدی، زندانی سیاسی زن کُرد و اهل سلماس که در بند زنان زندان مرکزی ارومیه محبوس است؛ پس از چهار روز با بازکردن لب‌های دوخته شده‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گفته منابع هه‌نگاو، سهیلا محمدی که از شنبه ١٤ مرداد ماه دست به اعتصاب زده بود، طی چهار روز گذشته تحت فشار و تهدید اداره اطلاعات و مسئولان زندان مرکزی ارومیه قرار داشته و او نیز، اعلام کرده که در صورت عدم رسیدگی به پرونده‌اش بار دیگر “دست به خودکشی خواهد زد.” وی زمستان گذشته یک بار خودشکی ناموفق داشته است.

این منبع افزود: سهیلا محمدی به دلیل جدایی سه ساله از فرزند خُردسالش و همچنین فشار نهادهای حکومتی در دوره بازجویی و بازداشت، در وضعیت روانی و جسمانی نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

اقدام به اعتصاب این زندانی، متعاقب رد درخواست وی مبنی بر اعطای مرخصی، آزادی مشروط و آزادی با پابند الکترونیکی توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی انجام گرفت. وی علیرغم سپری کردن سه سال از دوران محکومیت پنج ساله خود، همچنان از حق مرخصی و آزادی مشروط محروم است.

سهیلا محمدی مادر یک فرزند، اسفند ماه سال ١٤٠١، در پی فشار نهادهای امنیتی حکومت و مانع‌تراشی آن‌ها مقابل اعطای مرخصی و عفو وی، از طریق ضربات چاقو به ناحیه سینه اقدام به خودکشی کرد که در نهایت با اقدام به موقع هم‌بندیانش جان سالم به در برد.

قابل ذکر است که، سهیلا محمدی در سه سال گذشته با فشار مداوم سپاه پاسداران از حق اعزام به مرخصی محروم بوده است. او پاییز ۱۳۹۹ در سلماس توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از چند ماه بازجویی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

سهیلا محمدی بعدها توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) به پنج سال زندان تعزیری محکوم شد و از آن زمان بدون حق استفاده مرخصی در بند زنان زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=57267

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر