۲۶ تیر ۱۴۰۲

اعتراض دو صنف سینما به حکم قوه قضاییه علیه آزاده صمدی؛ «تمام‌قد کنار بازیگران زن ایستاده‌ایم»

رادیو فردا

آزاده صمدی

کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه مشترکی حکم صادر شده در قوه قضائیه برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری را محکوم کردند و آن را «توهین به شعور تمام اهالی سینما» خواندند.

این دو صنف سینمایی زیرمجموعه خانه سینما، در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۴ تیر منتشر شده، حضور اجباری در کلاس‌های روانشناسی را «حکم عجیب» خوانده‌اند و نوشته‌اند علاوه بر آن که توهین به شعور همه سینماگران است، با «اصل جمهوری» مغایرت دارد.

نویسندگان بیانیه افزودند: «انگار عده‌ای دوست دارند با چنین حکم‌هایی راه هرگونه گفتمانی را ببندند و از جمهوری عبور کنند.»

در این بیانیه از رئیس قوه قضائیه خواسته شده که «هر چه زودتر جلوی این حکم گرفته شود.» آنها همچنین خواسته‌اند بابت «توهینی» که در بند مربوط به حضور اجباری در کلاس‌های روانشناسی صورت گرفته «عذرخواهی» شود.

کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما تاکید کرده‌اند: «ما تمام‌قد در کنار تمام بازیگران زن سینمای ایران و سینماگرانی که ناجوانمردانه با حکم‌های مشابه تحقیر می‌شوند ایستاده‌ایم و از آنها حمایت می‌کنیم و به تمام حکم‌هایی که تاکنون صادر شده معترضیم.»

بعد از فاش شدن حکم نامعمول و غریب یک قاضی برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم عمومی، برخی سینماگران به این حکم واکنش نشان داده بودند.

در حکمی که رسانه‌های ایران و برخی حساب‌های توئیتری منتشر کرده‌اند، حضور یا انتشار تصویر او در «پلتفرم‌های داخلی و خارجی و رسانه‌های فراگیر» ممنوع اعلام شده که به معنای محرومیت این بازیگر از کار است.

همچنین خانم صمدی به ممنوعیت «شش ماهه» استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه محکوم شده و در بخش دیگری از حکم آمده که او باید «دو هفته یک بار» به مراکز روانشناسی «برای مداوای بیماری ضد اجتماعی خود» مراجعه کند و در نهایت «گواهی سلامت» خود را به مقامات ارائه دهد.

آزاده صمدی در مراسم تشییع رضا حداد، کارگردان تئاتر، در روز ۳۱ اردیبهشت سال جاری با کلاه حاضر شده بود و تصاویرش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ترانه علیدوستی که خود سال گذشته به دلیل حمایت از معترضان بازداشت شده بود، با انتشار خبر محکومیت آزاده صمدی به مراجعه به مراکز روانشناسی نوشت: «دکتر هم که هستی، آقای قاضی.»

هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران و حامی معترضان، هم در یک استوری اینستاگرامی، حکم صادر شده برای آزاده صمدی را «خنده‌دار» دانسته و نوشته: «از کی تا حالا کلاه سر کردن جرم شده؟»

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری حقوقی و قضایی خانه سینما در زمان اعتراض‌های سال گذشته، روز ۲۱ تیر خبر داده بود علاوه بر آزاده صمدی، محاکمه افسانه بایگان و لیلا بلوکات هم به دلیل «حضور با کلاه در انظار عمومی» در حال انجام است و درباره «حق دادرسی عادلانه آنها» تردید جدی وجود دارد.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=56932

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر