۳۰ آذر ۱۴۰۱

نیکی کریمی: دیگر بس است، خسته شده‌ایم و به جان آمده‌ایم

IRANWIRE

یکی کریمی بازیگر و کارگردان نام‌آشنای ایرانی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: « تمام كارهايم را كنسل كرده‌ام ، قراداد‌هايم را فسخ كرده‌ام ، چه براى بازى ، چه براى ساخت .»

به دنبال انتشار اخبار مرتبط با برخوردهای قضایی و امنیتی با اهالی هنر و فرهنگ در ایران، «نیکی کریمی»، بازیگر و کارگردان نام‌آشنای ایرانی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «تمام كارهايم را كنسل كرده‌ام، قراداد‌هايم را فسخ كرده‌ام، چه براى بازى، چه براى ساخت .»

هم‌زمان صدها تن از چهره‌ها و فعالان فرهنگی،‌ ادبی و روشنفکری داخل و خارج از ایران، در یک بیانیه درباره سرکوب اعتراضات، اعدام معترضان را «قتل سازمان‌یافته حکومتی» خوانده‌اند.

نیکی کریمی با اشاره به آنچه در ۹۰ روز گذشته شهروندان ایران تجربه کرده و زیسته‌اند نوشته است: «كدام قصه الان مى‌تواند از حال اين روزهاى ما واقعى‌تر و درست ‌تر باشد؟ كدام فريم و لحظه اصلا مى‌تواند واقعى‌تر و انعكاسى درست‌تر از ثبت اين لحظات و اتفاقات چند ماه گذشته باشد؟ ابعاد تخيل ما كى و تا به كجا مى‌توانست داستانى چنين تلخ و دهشتناك بيافريند؟» این بازیگر شناخته شده آنچه در این چندماه در ایران می‌گذرد را «خفقان و ارعاب» توصیف کرده و نوشته است: «خواب‌هايم پر از بغض و اشك و ابهام از اين برزخى ست كه در آن تقلا مى كنيم.»

نیکی کریمی نسل خود را نسلی که «حرف زدن یادش رفته بود» و «با ترسی نهادینه» بزرگ شده است توصیف کرده و نوشته است: «ترسى كه آرام آرام از همان صف‌هاى مدرسه درونمان ريشه دواند. ترس از حرف درست زدن، خود بودن و محكوم شدن. ترس از بزرگتر و بالاتر. اصلا حق اعتراض نداشتيم و البته گوش شنوا هم نداشتيم. اما ديگر بس است. خسته شده‌ايم و به جان آمده‌ايم. به كه مى‌توان پناه برد از اين همه ظلم و جفا؟»

او مردم ایران را مردمانی «مظلوم و ستمدیده» خوانده که هرگز «هیچ حقی را مطالبه نکرده‌اند» و بدون اشاره به واقعه مشخصی نوشته است: «به كجا پناه بريم از اين همه خون نابه‌حق ريخته شده؟ هراس من باری، همه از مردن در سرزمينی است، که مزد گورکن، از آزادی آدمی، افزون‌تر باشد.»

صدها هنرمند داخل و خارج ایران نیز با اشاره به گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز «جنبش زن زندگی آزادی» و اعدام دو معترضان به‌عنوان «خشن‌ترین حربه» برای سرکوب، در بیانیه خود نوشته‌اند: «حاکمیتی که فقدان مشروعیت خود را با توسل به تهدید و ارعاب و اعدام لاپوشانی می‌کند، خیلی زود نظاره‌گر فروریختن پایه‌های قدرت خویش خواهد بود.»

تاکنون «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد»، دوتن از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران توسط دستگاه قضا در ایران اعدام شده و شمار زیادی از بازداشت‌شدگان نیز با اتهامات محرابه و افساد فی‌الارض در خطر اعدام قرار دارند.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند: «یگانه مصداق حقیقی محاربه و سلب امنیت و آرامش مردمان، همان حاکمانی هستند که مزدوران آشکار و پنهان خود را با اسلحه به خیابان می‌فرستند تا بزنند و بکشند و مرعوب سازند.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده: «ما امضاکنندگان این بیانیه مخالفت خود را با اعدام، این قتل سازمان‌یافته حکومتی، اعلام کرده و همراه با مردم آزادی‌خواه و برابری‌طلب ایران، خواستار پایان هرچه سریع‌تر این روند شوم هستیم.»

بازداشت و سرکوب معترضان ایران درحالی توسط نهادهای امنیتی و مقامات حکومتی ایران همچنان ادامه دارد، که تا کنون بیانیه‌های متعددی از سوی اهالی فرهنگ و هنر داخل و خارج ایران و چهره‌های فرهنگی و هنری غیرایرانی در حمایت از مردم منتشر شده است.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=53455

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر