۸ بهمن ۱۴۰۰

بازداشت دو فعال زن در سنندج

هه‌نگاو

طی روزهای گذشته دو فعال زن توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر سنندج بازداشت شده‌اند. 

بر اساس اطلاع هه‌نگاو، روز دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ (۲۴ ژانویه ۲۰۲۲)، نیروهای اداره اطلاعات سنندج دو فعال زن را به نام‌های سوما شاپری و مهسا محمدی بازداشت کرده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، این دو نفر متعاقب بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌اند. این منبع همچنین اعلام کرد سوما شاپری و مهسا محمدی روزانه توسط این نهاد امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و شبانه به بند قرنطینه کانون اصلاح و تربیت سنندج معروف به بند زنان زندان مرکزی این شهر منتقل می‌شوند.

تا زمان تنظیم این خبر هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این دو فعال زن در دسترس نیست. لیکن آنچه مشخص است بنابر رویه نهادهای امنیتی در کُردستان بازداشت بدون هر گونه ارائه دستور قضایی و بدون فراهم نمودن حقوق متهم در دسترسی به مشاوره حقوقی و وکیل، اطلاع به خانواده و تفهیم اتهام صورت گرفته است.

هه‌نگاو همچنین اعلام می‌دارد که شمار بازداشت‌های امنیتی در کُردستان بسیار بالا بود و بعضا هیچ گونه دسترسی و اطلاعی نسبت به سرنوشت بازداشتی‌های که عمدتاً کمتر شناخته شده هستند، وجود ندارد. لذا به کرات درخواست بازرسی و تحقیق از بازداشتگاه‌های امنیتی در کُردستان به نهادهای بین‌المللی ارائه شده است که تا کنون بی‌نتیجه بود و این بازداشتگاه‌های امنیتی مخفی از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی هیچ‌گاه مورد بازرسی و نظارت هیچ نهاد بین‌المللی حقوق بشری قرار نگرفته است.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=48434

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر