۹ دی ۱۳۹۹

نرخ باسوادی در چهارمحال و بختیاری ۸۴.۶ درصد است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس اداره سامان‌دهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت:نرخ باسوادی در چهارمحال و بختیاری ۸۴.۶ درصد است

طبق سرشماری سال ۹۵، نرخ باسوادی در استان ۸۴.۶ درصد در جمعیت شش سال به بالا (جمعیت عمومی) است، این در حالی است که این نرخ در میان جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۴ درصد است..

خالق رئیسی هشتم دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جامعه هدف سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، اظهار کرد: درصد دیگری از گروه‌ها و در صورت داشتن شرایط می‌توانند از آموزش‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان لردگان بیشترین میزان کم‌سوادی را در چهارمحال و بختیاری دارد، افزود: قرار است در سال تحصیلی جدید ۲۸۰۰ نفر را تحت پوشش سواد آموزی قرار دهیم و بودجه اختصاص داده شده بر اساس تعداد نفر قبولی است و حدود قبولی استان ۳۰ درصد است و علت قبولی کم از میان فراگیران سوادآموزی را می‌توان به مشکلات جذب و شناسایی سوادآموز، حضور سوادآموز در کلاس و شرکت تعداد کم افراد در جلسه امتحان عنوان کرد.

رئیسی اختلاف سوادآموزی میان زنان و مردان استان را ۴.۵ درصد عنوان کرد و یادآور شد: وضعیت زنان بهتر از مردان بوده که قسمتی از آن مربوط به پیاده‌سازی طرح توانمندسازی زنان در نقاط محروم استان بوده است.

وی گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، نرخ باسوادی در استان ۸۴.۶ درصد در جمعیت شش سال به بالا (جمعیت عمومی) است، این در حالی است که این نرخ در میان جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۴ درصد است.

رئیس اداره سامان‌دهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری درخصوص آسیب‌های فضای مجازی سوادآموزی در دوران کرونا عنوان کرد: این آسیب‌ها شناسایی شده و قرار است در این حوزه از وجود افرادی با مدارک دکترای روانشناسی استفاده شود.

رئیسی تهیه درسنامه را از دیگر برنامه‌ها برای حل مشکلات فضای مجازی مطرح و تصریح کرد: این درسنامه‌ها برای نقاط محروم استان در نظر گرفته و در قالب سی دی در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با سپاه استان برای تقویت سوادآموزی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: طی این تفاهم‌نامه قرار است هر سربازی که یک فرد بی‌سواد را شناسایی و معرفی کند، تشویقی دریافت کند.

در ادامه رهدار براتی معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی جهش بزرگی در حوزه سوادآموزی در کشور پدید آمده است، اظهار کرد: تعاریف مختلفی برای سوادآموزی مطرح شده است و اعتقاد داریم که سواد بیش از مدرک‌گرایی و خواندن و نوشتن، یادگیری مهارت خوب زندگی کردن است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بیش از گذشته نیاز به سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی، سواد مالی و سواد عاطفی احساس می‌شود، افزود: همانطور که ملاحظه می‌شود امروز کار با ابزارآلات فضای مجازی بسیار پررنگ شده است، به‌علاوه جریان ویروس کرونا نیاز به یادگیری مهارت در خانه ماندن را جلوه‌دار کرد.

معاون سوادآوزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌دلیل اهمیت یادگیری دیگر مهارت‌ها سازمان نهضت سوادآموزی تصمیم بر راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی گرفت که تعداد این مراکز در استان ۲۴ مورد بوده و روز گذشته یک مرکز دیگر در شهرستان لردگان اضافه شد، لازم به ذکر است که به زودی اولین مرکز یادگیری محلی عشایری در استان افتتاح خواهد شد.

براتی با اشاره به اینکه به‌صور کلی مراکز یادگیری محلی، به‌صورت دولتی، مشارکتی یا غیر دولتی هستند، اضافه کرد: از این تعداد مرکز، ۲۴ مرکز به‌صورت دولتی و یک مرکز به‌صورت مشارکتی با امور زندان‌ها اداره می‌شود.

وی هدف مراکز یادگیری محلی را توانمندسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد عنوان و تصریح کرد: دیگر اهداف این مرکز کمک به برنامه‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، ایجاد فرصت‌های یادگیری، کاربردی کردن آموزش‌ها با نیازهای واقعی و کمک به بهبود زندگی مردم به منظور توانمندسازی آن‌ها است.

معاون سوادآوزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از ویژگی‌های مهم آموزش در مراکز یادگیری محلی را تنوع آموزش مطرح و بیان کرد: یاددهی سواد کاربردی و حرفه‌آموزی مورد توجه این مراکز است و نکته مثبت این مراکز مشارکت مردمی است.

براتی با اشاره به اینکه در سال گذشته طرح توانمندسازی زنان و عشایر در شهرستان‌های اردل و کوهرنگ اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: طرح دیگری که در شهرستان کوهرنگ و لردگان در حال انجام است، طرح شتاب‌بخشی به روند افزایش سوادآموزی است.

انتهای پیام



source https://zanan.bashariyat.org/?p=41663

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر