۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

انتقال مجدد چهار زندانی سنی مذهب به زندان رجائی شهر

انور خضری، قاسم آبسته، داود عبدالهی و ایوب کریمی, چهار تن از زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج که در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ جهت انتقال به زندان مهاباد خارج شده بودند پس از سه روز بازجوئی در سلول‌های انفرادی اداره آگاهی شاپور تهران به زندان رجائی شهر بازگردانده شدند.
به گزارش هرانا، چهار زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر بنامهای انور خضری، قاسم آبسته، داود عبدالهی و ایوب کریمی که پیش تر در تاریخ ۱۰ فرودین ماه به مکان نامعلومی منتقل شده بودند پس از سه روز بازجوئی در اداره آگاهی تهران واقع در چهار راه شاپور مجددا به زندان رجائی شهر کرج بازگردانده شدند. این زندانیان از روز شنبه به مدت ۳ روز در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور تهران تحت بازجوئی قرار گرفته و گفته می‌شود پس از اخذ آزمایش DNA به زندان بازگردانده شده‌اند.

روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه ۹۸، در حین انتقال انور خضری، قاسم آبسته، داود عبدالهی و ایوب کریمی به آنها گفته شده بود جهت محاکمه در ارتباط با پرونده قتل عبدالرحیم تینا، که مربوط به ده سال پیش است به زندان مهاباد منتقل خواهند شد.
لازم به ذکر است ماموستا «عبدالرحیم تینا» در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناسی کشته شد. این چهار زندانی به همراه سه زندانی سنی مذهب دیگر به نام‌های خسرو بشارت، فرهاد سلیمی و کامران شیخه از تاریخ ۱۶ آذرماه سال ۸۸ و از بابت یک پرونده مشترک در زندان بسر می‌برند.
قاسم آبسته, انور خضری, داوود عبداللهی و ایوب کریمی در پرونده ای مشترک به همراه خسور بشارت, فرهاد سلیمی و کامران شیخه در سال ۱۳۹۴ با اتهامات “عضویت در گروه‌های سلفی”، “تبلیغ علیه نظام”، “محاربه”، ” اقدام علیه امنیت ملی”و “افساد فی‌الارض” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و از سوی محمد مقیسه ای به اعدام محکوم شده بودند.
همچنین حکم صادره در دادگاه بدوی با ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور توسط “قاضی رازینی” نقض شد اما “انور خضری” و “خسرو بشارت” در پرونده‌ای دیگر به اتهام مشارکت در قتل, هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و “کامران شیخه” نیز مجددا به اعدام محکوم شد. این در حالی است که اطلاعات بیشتری از جزئیات رسیدگی به پرونده سایر افراد در دست نیست.
لازم به ذکر است که این افراد که طی ۱۰ سال گذشته با انواع و اقسام موارد نقض حقوق بشر مواجه شند که می توان به ضرب و شتم و شکنجه جهت اقرار گیری در دوران بازجوئی و یا به صورت بلاتکلیف ماندن برای مدت طولانی در زندان و حتی در دادگاه و در طی روند دادرسی بر پرونده و شرایط دفاع از خود و حق انتخاب و حضور وکیل انتخابی‌شان را نداشته‌اند.
بر طبق اسناد موجود حقوق بشر برخورداری از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و با حضور هیئت منصفه از جمله موارد است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است. همچنین در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر ممنوعیت شکنجه در عدم رفتاری خشن بر افراد مورد تاکید قرار گرفته است. در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری به صراحت کلام بر اطلاع یافتن متمهم از اتهامات منتسبه و همچنین فراهم کردن امکان دسترسی فرد متمهم به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون برای متهم مورد تاکید قرار گرفته است.
سرکوب پیروان سایر ادیان و محرومیتهای گسترده بر علیه این شهروندان که از جمله میتوان بر حق برخورداری از انتخاب وکیل و تقاضای دادرسی عادلانه را شامل میشود را تنها جزئی از موارد سرکوب گسترده اقلیتهای مذهبی از جمله شهروندان اهل سنت در ایران دانست. با استناد به ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری حق هر فردی بر دادرسی کامل و بی طرف و همچنین اجازه حضور وکیل انتخابی متهم بر پرونده مورد تاکید میباشد ولی زندانیان اهل سنت با توجه به سنی بودنشان از این حق محروم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر