۱۴ اسفند ۱۳۹۷

بازداشت ۶ تن از هواداران جریان یمانی توسط نیروهای امنیتی در تربت حیدریه



به گزارش هرانا، روز سه‌شنبه ۷ اسفندماه ۹۷، شش تن از شهروندان ساکن تربت حیدریه، در ارتباط با یک جریان مذهبی موسوم به “انصار امام مهدی” یا “یمانی” بازداشت و به زندان این شهر منتقل شدند. از جمله اتهامات منتسبه به این شهروندان اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. یک منبع نزدیک به این شهروندان در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن تائید خبر بازداشت این شهروندان گفت: جملگی این ۶ تن در اقدامی هماهنگ در ساعت ۶ صبح روز سه شنبه با ورود نیروهای امنیتی به منزل شخصی بازداشت شدند. این منبع مطلع در ادامه گفت, علیرغم پیگیرهای مستمر خانوادهای این شهروندان تا زمان انتقال این شهروندان به زندان تربت حیدریه از محل نگهداری آنان هیچ اطلاعی در دست نبود. هر چند این شهروندان به بهانه “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت شده اند اما از مصادیق اتهامی و جزییات پرونده آنان کماکان اطلاعی به دست نیامده است. لازم به یادآوری است در شهریور ماه سال جاری نیز تجمع چندباره هواداران این جریان مذهبی به نام “انصار امام مهدی” در شهر قم به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد و تعداد پرشماری از این شهروندان بازداشت شده بودند.
همچنین در تاریخ ۱۸ آذرماه شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تربت حیدریه حکم ۶۰ تن از شهروندان بازداشت شده در این جریان از جمله یک کودک را به صورت گروهی صادر کرده بود. بر اساس احکام صادر شده ۵۸ تن از این شهروندان جمعا به ۸۲ سال و ۶ ماه حبس، ۴۲۱۸ ضربه شلاق، ۱۳ سال تبعید و یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده و دو نفر نیز از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.
هر ساله افرادی در ایران به صرف ادعای ارتباط با امام غایب شیعیان بازداشت می‌شوند. جریان فکری مورد اشاره نیز به رهبری فردی به نام “احمد الحسن یمانی ” با طرح ادعاهایی پیرامون موضوع مهدویت فعالیت دارد.
دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.
سرکوب پیروان سایر ادیان ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر حق افراد بر تغییر دین و عقیده و انجام مناسک مذهبی و ابراز آن بدون ترس تاکید دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر