۱۱ فروردین ۱۳۹۸

«شرایط بحرانی» سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت آنها

تعدادی از مقامات دولت ایران درباره خطر سر ریز شدن سدهای استان خوزستان، زیر آب رفتن ده‌ها روستا و سه شهر و همچنین آسیب به ۲۷۸ روستا و ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های بر اثر تخلیه آب سدها هشدار دادند.

 رود دز در منطقه شهرستان دزفول (عکس ۶ فروردین )

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، روز جمعه ۹ فروردین، گفت که در ۷۲ ساعت گذشته بیش از سه میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شده و ظرفیت مخازن سدهای استان تقریبا کامل شده است.

در همین حال حمیدرضا لشگری، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه «شرایط بحرانی» سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.

به گفته آقای لشگری،به دلیل بارندگی شدید در روز یک شنبه و برای کنترل سیلاب ها، باید حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب سد دز تخلیه شود.

همچنین حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر، نیز خبر داد که پیشگیری از خطرات احتمالی سیلاب، «اهالی روستای دهول و تعدادی از اهالی روستای عیله بخش شعیبیه تخلیه شده‌اند».

وی همچنین گفت که افزایش میزان آب سد دز همچنان هفت روستا در این شهرستان را تهدید می‌کند و «تمهیدات لازم برای اسکان این روستایبان نیز اندیشیده شده است».

در همین حال شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان خبر داد که بخشی از آب سدهای مارون و کوثر رها‌سازی شده است.

اقدام وزارت نیرو برای رها کردن آب سدها در حالی است که براساس گزارش‌ها این رها سازی سریع و در میزان بالای آب، باعث آسیب به زمین‌های کشاورزی می‌شود.

در همین حال کیخسرو چنگلوایی، رییس جهاد کشاورزی خوزستان، گفت که رهاسازی آب از سدها باعث می شود که ۲۷۸ روستا و ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های این استان در معرض آسیب ناشی از سیلاب قرار گیرند.

وضعیت امروز #خوزستان بسیار نگران کننده است. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، وضعیت مناطق #سیل زده به خصوص در غرب و جنوب غرب کشورهم در اثر تلاقی دو سامانه ورودی (یکی سرد و مرطوب از شمال غربی و یکی گرم و مرطوب از جنوب غربی) بدتر خواهد شد.​

در همین زمینه، سازمان آب و برق خوزستان با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه سد دز، ۳۳ روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و ۱۸ روستا در حاشیه سد کارون هشدار داده است.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز جمعه به خوزستان سفر کرد و خبر داد که رضا اردکانیان، وزیر نیرو، برای کنترل آب سدها در استان خوزستان خواهد ماند.

بارش شدید باران و همراه با سیلاب‌های سهمگین طی روزهای اخیر در نقاط مختلف ایران ده‌ها کشته برجای گذاشته است. روز پنجشنبه اعلام شد که شمار جان‌باختگان حوادث جوی روزهای اخیر ایران به ۴۴ نفر رسیده است.

این نوشته در اخبار ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر