۸ آبان ۱۳۹۷

گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان زاهدان.

خبرگزاری هرانا – زندانیان زندان زاهدان تحت شرایط بسیار نامناسبی در این زندان نگهداری می‌شوند و با مشکلات مضاعفی از جمله بدرفتاری مسئولین زندان با خانواده و خود زتدانیان، محرومیت از تغذیه مناسب، عدم رسیدگی پزشکی، نبودن وسایل مورد نیاز در فروشگاه زندان، محرومیت از مرخصی به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای مسئولین و نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی مواجه هستند. گفتنی است که از سال گذشته به دلیل در حال تعمیر بودن دو بند در این زندان و عدم تناسب ظرفیت زندان با تعداد زندانیان اکثر آنها از داشتن جای خواب مناسب نیز محروم هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شرایط نگهداری زندانیان در زندان زاهدان بسیار نامناسب بوده و زندانیان از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند. علاوه بر این برخورد نامناسب مسئولان زندان با آنها و خانواده‌های زندانیان تحمل این شرایط را برای آنان غیر ممکن کرده است.
یک منبع مطلع درباره برخورد مسئولین زندان به گزارشگر هرانا گفت: “رفتار مسئولین زندان زاهدان در دادگاه‌ها، شعبه ملاقات و به‌خصوص در دفتر قاضی ناظر بر زندان توسط “صادق مودی” منشی وی با خانواده زندانیان بسیار بد و توهین‌آمیز است. در قسمت بازرسی خانواده‌ها نیز، پروسه ورود آنها برای ملاقات به شدت توهین‌آمیز و همراه با خشونت بوده است؛ به نحوی که هر خانواده‌ای برای ملاقات با زندانی خود می‎آید به دلیل این رفتارها برای بار دوم دیگر حاضر به حضور در زندان نیست”.
به گفته این منبع مطلع به جهت رفتار توهین‌آمیز مسئولین با خانواده‌ها، بسیاری از زندانیان دچار افسردگی شدید شده و تعدادی نیز دست به خودکشی و اعتصاب غذا می‌زنند.
یک زندانی تازه آزاد شده که بیش از ۲۰ سال در این محل تحمل حبس کرده بود در همین خصوص گفت: برخی کارمندان زندان از جمله “حاجی‌کیخواه”، با وجود رفتار بد با زندانیان و داشتن “سابقه جرایم جنسی” در زندان بجای بازخواست هر ساله به پست بالاتری در زندان ارتقا درجه پیدا می‌کنند. خلیلی که پیشتر معاون سوابق زندان بوده و محسن خواجه دو تن دیگر از کارمندان زندان هستند علاوه بر ایجاد درگیری بین زندانیان و مسئولین دیگر با زندانیان، مواد مخدر نیز توسط گروه‌هایی که هر کدام برای خود تشکیل داده‌اند وارد زندان می‌شود”.
وی همچنین ادامه داد: “بسیاری از زندانیان این بند از مرخصی قانونی خود محروم مانده‌اند. بازرس قوچی پادوی رئیس زندان برای باج گیری به بهانه گرفتن موافقت برای مرخصی از زندانیان متقاضی است.  زندانیانی که وضع مالی بدی دارند از مرخصی محروم می‌مانند”. گزارشات دریافتی هرانا حاکی است با آمدن فصل سرما و نبود سیستم گرمایشی، مشکلات تازه‌ای به مشکلات زندانیان این بند اضافه شده و زندگی برای آنان طاقت‌فرسا شده است. گفته می‌شود مسئولین زندان لوازمی را که خود زندانیان نیز با هزینه خود از خارج از زندان خریداری می‌کنند گرفته و در بخش اداری زندان استفاده می‌کنند.
زندانیان این بند از تغذیه مناسب، وسایل بهداشتی و رسیدگی پزشکی محروم هستند. به گفته این منبع مطلع برای ۳۰۰۰ زندانی فقط یک پزشک و روزانه ذر حدود ۲۰ دقیقه حضور دارد و نهایتا در این زمان به ۱۰ زندانی و صرفا با دادن داروی معده و سرماخوردگی رسیدگی می‌کند. در این زندان دندانپزشک و چشم پزشک وجود ندارد و روانپزشک صرفا ماهیانه دو روز و هر بار چند دقیقه حاضر است.”
دو بند در زندان زاهدان یکی از یک سال و دیگری از شش ماه گذشته جهت تعمیرات تخریب شده و کماکان بازسازی نشده است که این امر موجب عدم تناسب تعداد زندانیان با ظرفیت بندهای دیگر زندان شده و بسیاری از زندانیان از داشتن جای خواب محروم هستند.
یک کارگر سابق فروشگاه و غذاخوری زندان که به تازگی ایام حبس خود را در این زندان به پایان رسانده است نیز به هرانا گفت: “غذاخوری زندان به دلیل نداشتن آشپز و استفاده از زندانیان با حقوق ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی در آشپزخانه غذای بسیار بی کیفیت و ارائه می‌دهد. در فروشگاه زندان نیز به غیر از پودر رختشویی و مایع ظرفشویی چیز دیگری ندارد و زندانیان نمی‌توانند مواد غذایی از فروشگاه تهیه کنند”.
هرانا پیشتر نیز در فروردین‌ماه سال جاری در گزارشی به بررسی مشکلات زندانیان بند ۸ زندان زاهدان پرداخته بود. همچنین سال گذشته نیز در گزارشی دیگر تحت عنوان وضعیت بغرنج زندان مرکزی زاهدان به روایت شاهدین به صورت اجمالی به مشکلات این زندان پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر