۲۵ مرداد ۱۳۹۷

بازداشت شماری از فعالین مدنی در شهرهای مختلف ایران طی هفته گذشته

بازداشت شماری از فعالین در شهرهای مختلف ایران طی هفته گذشته
محمد داوری فعال مدنی اهل شهرستان یاسوج، زهرا مدرس زاده فعال مدنی و از هواداران محمدعلی طاهری و همسرش رضا بزرگمهر در کرج ، سحر کاظمی، یک فعال مدنی و محیط زیست در سنندج، نگیسا شهبازی، فعال مدنی در ایلام، نادر افشاری، فعال مدنی درکرج و فرهاد میثمی یک فعال مدنی در تهران بازداشت شده اند.
از بین فعالین بازداشت شده تنها نادر افشاری با قرار وثیقه ۵۰ میلیونی روز سه شنبه ۲۳ مرداد از زندان آزاد شده است.
محمد داوری، فعال مدنی اهل شهرستان یاسوج ظهر روز پنج‌شنبه گذشته ۱۸ مردادماه سال جاری از سوی ماموران اطلاعات سپاه این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

آقای داوری، ۲۵ ساله و دانشجوی رشته کارشناسی علوم سیاسی  ساکن یاسوج است، او پیش از این در ۱۴ اسفند ۱۳۹۶به دلیل انتشار مطالب انتقادآمیز در فضای مجازی به نحوه رسیدگی مسئولان به وضعیت معیشتی مردم و نقش سپاه در سقوط پرواز مسافربری تهران – یاسوج، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه بازداشت و در دادگاه به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان عمومی” تفهیم اتهام شده و به زندان مرکزی یاسوج منتقل شده بود.
وی نهایتا در ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۶ با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و کفالت به صورت موقت از زندان مرکزی یاسوج آزاد شد.
زهرا مدرس زاده فعال مدنی و از هواداران محمدعلی طاهری و همسرش  رضا بزرگمهر، پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شدند. یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «روز گذشته ابتدا رضا بزرگمهر همسر خانم مدرس‌زاده، در کرج بازداشت شد. سپس ماموران امنیتی از طریق تلفن آقای بزرگمهر از همسرش که در مراسم ختم هما سلطانی، حاضر شده‌بود، خواستند که در محل مورد نظر آنها در شهر کرج حاضر شود و هر دو را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند». این منبع مطلع افزود: «پیگیری‌های خانواده و دوستانشان برای کسب اطلاع از وضعیت این دو، تا کنون نتیجه‌ای نداشته‌است و از محل بازداشت آن‌ها خبری در دست نیست.»
گفتنی است، زهرا مدرس‌زاده، پیش‌تر در تاریخ‌های شنبه ۳۰ آبان‌ماه ۹۴ و ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به اتفاق چند فعال مدنی دیگر در تجمعات مقابل زندان اوین بازداشت شده بود و به ۹۱ روز حبس تعزیری و شلاق محکوم شده‌بود. زهرا مدرس‌زاده به اتفاق ۱۷ فعال مدنی دیگر که شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۴ در تجمع مقابل زندان اوین بازداشت شده‌بودند، طی یک دادنامه از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری ۲ تهران به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
سحر کاظمی، یک فعال مدنی و محیط زیست و مربی ورزش اهل سنندج، روز پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در خانه اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
نیروهای اداره اطلاعات سنندج منزل سحر کاظمی را هنگام بازداشت وی به طور کامل تفتیش کردند.
سحر کاظمی از فعالین مدنی و محیط زیست و مربی ورزش در شهر سنندج می باشد و به همین دلیل از سوی نیروهای اطلاعات بازداشت شد.
طی دو سال اخیر، سحر کاظمی بارها به اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.
مادح فتحی، همسر  خانم سحر کاظمی نیز، پاییز سال گذشته بازداشت و سه ماه در سلول های انفرادی بازداشتگاه ادارە اطلاعات سنندج نگهداری شدە بود.
از بهمن سال گذشته تاکنون گروهی از فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند. شمار بازداشت شدگان فعالان محیط زیست تاکنون به ۷۵ تن بالغ گردیده است.
نگیسا شهبازی، فعال مدنی بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی روز ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ تا کنون ناپدید شده و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. نیروهای امنیتی رژیم روز چهارشنبه ۱۰ مرداد به منزل فعال مدنی نگیسا شهبازی در ایلام حمله و او را بازداشت کردند. به رغم گذشت دو هفته از بازداشت او و پیگیری های مداوم خانواده اش، تا کنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری و سرنوشت فعال مدنی نگیسا شهبازی در دست نیست. فعال مدنی نگیسا شهبازی یک مهندس برق و از اعضای فعال گروه کوهنوردی «کوور» ایلام بوده که در خاموش کردن آتش سوزی اخیر کبیر کوه نقش برجسته ای ایفا نمود و در این رابطه از بی عملی نهادهای حکومتی هم انتقاد کرد.
نادر افشاری، فعال مدنی که پیشتر در تاریخ ۱۰ مرداد ماه و در جریان اعتراضات اخیر کشور در گوهردشت کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
بعد از ۶ روز بی‌خبری و مراجعه خانواده وی به تمام ارگان‌ها مثل پلیس امنیت، اطلاعات ملک شاه کرج، پایگاه بسیج قرارگاه ثارالله، نهایتا در روز ۱۶ مردادماه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، به مادر وی گفته شد که نادر توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در جریان اعتراضات اخیر کشور بازداشت شده و در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات در گوهردشت است و تا زمان اتمام بازجویی در آنجا نگهداری می‌شود.
پس از گذشت ۱۳ روز، نادر افشاری روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا تا زمان پایان دادرسی آزاد شد اما مریم سبزه‌پرور، مادر نادر میگوید:  «علیرغم پیگیری ما در رابطه با اتهامات فرزندم پاسخی از سمت مسئولین وزارت اطلاعات داده نشد و گفته شده نادر جهت تفهیم اتهام احضار خواهد شد.»
فرهاد میثمی یک فعال مدنی ۴۸ ساله، عصر روز ۹ مرداد ۱۳۹۷ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد. از علت بازداشت وی اطلاعی در دسترس نیست اما وی با حکم شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات شده است.
افرادی شب چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه دو بار  (یک بار ساعت ۱۱ شب و یک بار حوالی چهار صبح) با خانه مادر فرهاد میثمی که زنی سالخورده و بیمار است تماس می‌گیرند و صدای کتک‌کاری و اعتراف‌گیری فرزندش را پخش می‌کنند. پیش از این نیز او مواجه با تماس‌های مشکوکی حاوی توهین به او و یا قطع تلفن پس از سکوت چند دقیقه‌ای مواجه بوده است.
رضا خندان، همسر وکیل زندانی نسرین ستوده می‌‌گوید: «ما مطمئن نیستیم که صدای خود فرهاد بوده، شاید خواستند این طور القا کنند. شاید فرهاد وقتی بیرون بیاید بگوید من اصلا اعتراف نکردم و من را اصلا کتک نزده‌اند. اما سوال مهم این است که ساختن این شرایط برای مادری که سالخورده و تنهاست چرا و با چه هدفی صورت می‌گیرد. اگر دوستانی آن شب آنجا نبودند ممکن بود خدای نکرده بلای سر این زن در تنهایی بیاید و هیچ‌کس هم علت واقعی‌اش را متوجه نمی‌شد. این زن پس از این تماس‌ها دچار گرفتگی عضلانی شده است.» به گفته رضا خندان، آنها پس از این تماس متوجه شدند در روزهای قبل‌تر نیز مادر فرهاد میثمی با مزاحمت‌های تلفنی مواجه بوده است:  «تماس می‌گرفته‌اند و گوشی را قطع می‌کردند یا به این زن توهین می‌کردند. اما پخش صدای اعتراف و کتک‌کاری اولین بار بوده که شب ۱۷ مرداد اتفاق می‌افتد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر