۱۶ خرداد ۱۳۹۷

پرداخت مستمری به زنان، و "امور زنان" بی سرپرست


مایندگان مجلس، بودجه سال 90 را که تصویب می کردند با الحاق بندی، تصویب کردند که مستمری زن بی سرپرستی که دوباره اقدام به ازدواج می کند قطع نشود. (لینک) ای کاش نمایندگان محترمی که پیشنهاد ادامه دریافت مستمری این زنان را تصویب کرده و از آن دفاع کرده اند توجیه عقلانی آن را بیتشر توضیح می دادند.

زنانی که ازدواج کرده و شوهر خود را از دست داده اند مشکل اصلی آن ها برآورد مایحتاج فرزندانشان است. طبق قوانین موجود، زنی که شوهرش فوت می کند و فرزند دارد دارایی های شوهر همه در اختیار پدربزرگ بچه ها قرار می گیرد در حالی که بچه ها پیش مادر هستند. اگر فراکسیون زنان مجلس بخواهد برای زنانی که شوهر از دست داده اند کاری کند بهتر این است به فکر حل این گونه مشکلات باشد که بسیاری از مشکلات مالی این زنان را رفع می کند.
بدیهی است که داشتن یا نداشتن فرزند و بی نیاز بودن یا نبودن فرزندان از لحاظ مالی، نقش تعیین کننده ای در ازدواج یا عدم ازدواج مادر و سلامت و سرنوشت این مادر و فرزندان دارد تا مستمری خود زن. پول های این فرزند را به پدربزرگ می دهند بعد برای مادر تصویب می کنند که حتی اگر ازدواج کرد مستمری دولتی اش قطع نشود؟ اگر این حالت، نشان از بی سرپرستی مشکلات زنان و در واقع بی سرپرستی "امور زنان" نیست پس نشان از چیست؟
خانمی بعد از فوت شوهر تصمیم به ازدواج بعدی می گیرد، پس شرایط او می شود همسر جدید و خانواده جدید و به دلیل تعهداتی که در مقابل همسر دارد خرج و مخارج زندگی هم با همسر جدید است. با فرض این که این خانم فرزند داشته باشد خرج و مخارج فرزندان است که مشکل و مسئله زن است چرا که همسر جدید زن وظیفه ای در قبال خرج و مخارج بچه های این زن از مرد دیگر ندارد.
طبق تعریف مرسوم، خانمی که ازدواج می کند شوهر او سرپرست خانوار حساب می شود و با فقدان شوهر است که می شود بی سرپرست، با ازدواج بعدی که دیگر بی سرپرست به حساب نمی آید. چه اصراری بر استفاده از کلمهبی سرپرست است حتی برای زنی که ازدواج می کند؟ تفاوت این زن با زنی که از شوهرش جدا شده یا خانمی که اصلا ازدواج نکرده در این ازدواجی که می کند چیست که او از بیت المال پول دریافت کند و خانم های دیگر دریافت نکنند؟
آیا این پول به جهت تشویق است به زنان که دوباره ازدواج کنند؟ آیا این پول تشویقی است برای مردان که با زنانی که همسرشان مرده ازدواج کنند؟ قابل توجه آقایان این که با زنی که شوهرش مرده ازدواج کنند نه با زنی که طلاق گرفته چرا که از این مرحمت دولتی بی بهره است. آیا این پول کمکی است تا مردان بی کار و بی پول و حتی شاید معتاد بیایند و شوهر (بخوانید سرپرست) این زنان شوند؟ توضیح عقلانی برای این پرداخت چیست؟ چرا این سهم فقط برای زنانی است که شوهرشان فوت کرده؟ مگر زنانی که طلاق گرفته اند سرپرست خانوار خود نیستند؟ تفاوت این زنان با دخترانی که اصلا ازدواج نکرده و خودشان زندگی خود را اداره می کنند و در واقع خودسرپرست هستند و از این حاتم بخشی مجلس به زنان برای ازدواج مجدد بی بهره اند چیست؟ چرا این خانم باید همچنان حقوق همسر اول را دریافت کند و بقیه زنان نه؟ واقعا چرا؟
نگارنده که نمی تواند دلیل و توجیه عقلانی بر پرداخت این مستمری در جدا کردن زن شوهر مرده با سایر زنان اعم از این که طلاق گرفته باشند یا اصلا از ابتدا ازدواج نکرده اند بیابد. از همین رو از کسانی که این طرح را داده اند و از آن دفاع کرده اند دلیل می خواهد هر چند از پاسخگویی به سوال ها، و پاسخگویی به مطالبات واقعی زنان خبری نیست.
اما نکاتی در ارتباط با این طرح می تواند مطرح باشد:
انتخابات مجلس و آمار کاری برای زنان:
- بیشتر از سه سال است از عمر این مجلس می گذرد. فراکسیون زنان مجلس، در این مدت نه در پی طرحی بوده اند که مشکلی اساسی از زنان رفع کند و نه طرحی که نفع آن به زنان برسد و نه در مخالفت با طرحی حرف زده اند که در مقابل زنان بوده است. مثال روشن آن همین لایحه حمایت خانواده است و حق و حقوق بسیاری که از زنان و بچه ها توسط همین لایحه با ترویج چندهمسری تضییع می شود. به نظر می رسد فراکسیون زنان مجلس با کارنامه مردودی که از بی عملی چهارساله خود به زنان نشان داده است در این چند ماهی که به انتخابات مانده به نوعی به دنبال بالابردن آمار خود باشد. برای آمار هم که باشد، این نمایندگان دوباره تصمیم به نماینده شدن دارند، پس محتاج رای هستند.
حرف های بی خطر:
- کارنامه فراکسیون زنان مجلس در این چهار سال نشان می دهد که این نمایندگان نه برای حق زنان ایستاده اند و نه برای احقاق حقوق زنان سینه سپرده کرده و نه مرارتی به جان خریده اند. زنان، از همه نمایندگان مجلس به خصوص از فراکسیون بانوان توقع داشته اند که به دنبال طرح ها و لوایحی باشند که به وسیله آن ها نقص ها و کمبودهای قانونی درباره زنان مرتفع شود و تبعیض هایی که به دلیل خلاء قانونی نسبت به زنان اعمال می شود از بین برود. با این بند قانونی فراکسیون زنان مجلس نشان داد که اگر هم بخواهد به دنبال طرحی برای زنان باشد به دنبال کاری بی خطر و بی دردسر خواهد بود که مصداق آن مثل است که پول از جیب میهمان و صاحب خانه ای که به راحتی حاتم طائی می شود. پولش از جیب بیت المال نام و افتخارش برای زنان مجلس، و در خبرها هم بیاید مصوبه ای به نفع زنان.
اشکال نگرشی:
- این مصوبه از اساس اشکال نگرشی نسبت به زنان را برملا می کند. نگرشی که زن را محتاج ناتوان می بیند و به عوض ایجاد اشتغال به فکر دادن مستمری مداوم است. زنان و مردان اشتغال می خواهند نه پول مفت. این نگرش نگرشی است که زنان را صغیر، ناتوان، صدقه بگیر می بیند. در حالی که زن در جمهوری اسلامی مانند مرد مفید، کارآمد، موثر، مستقل، توانمند، تصمیم گیر، مدیر و مدبر و از همه مهمتر سخت کوش است که با توانایی ها و تخصص هایی که دارد هم می تواند زندگی خود را اداره کند و هم نفعش به دیگران برسد که در درجه اول همان اعضا خانواده او هستند.
برای همه زنان کار کنند (17 میلیون خانوار و بیمه معطل مانده زنان خانوار):
- کاری که فراکسیون زنان مجلس به همکاری و همراهی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و شورای فرهنگی اجتماعی زنان باید بکند اصلاح قوانین موجود و رفع خلاء های قانونی برای احقاق حقوق زنان و رفع مشکلات از آنان است. عقل حکم می کند که مسولین به دنبال قوانینی باشند که نفع آن به همه زنان یا درصد بالایی از زنان می رسد. قوانین بسیاری موجود است که مشکلات عدیده ای را برای زنان ایجاد کرده اند. چرا این مسولین با این که به نام زنان سهم گرفته اند و فرصت ها و امکانات را در ا ختیار دارند برای این مشکلات زنان کاری نمی کنند؟
به عنوان مثال می توان با وجود 17 میلیون خانوار از بیمه زنان خانه دار نام برد. این طرح به این دلیل که در مجلس به تصویب نرسیده، با فقدان بودجه روبرو است و معطل مانده. فراکسیون زنان مجلس اگر می خواست برای زنان کاری کند باید کاری می کرد که سود آن به همه زنان برسد و مشکلات عده زیادی از زنان را حل می کرد. به علاوه این که در جهت امنیت خاطر کلیه زنان و دختران کاری کرده بود.
پول فرزندان در دست پدربزرگ و مستمری زنان از جیب دولت:
- مثال دیگر همان موردی است که در ابتدا ذکر آن رفت. زنانی که شوهر از دست داده اند و اموال شوهرشان که باید در خدمت فرزندانشان باشد همه در اختیار پدربزرگ قرار می گیرد و زن و بچه ها باید آن را از پدربزرگ طلب کنند. چرا این خانم های نماینده به دنبال تصویب قانونی نیستند که پول و امکاناتی که پدر برای فرزندانش باقی گذاشته برای رفع گذران زندگی بچه ها در اختیار زن که همان مادر فرزندان است قرار بگیرد؟
امروز با رشد و توانمندی های زنان و با نقش موثری که در خانواده دارند متاسفانه در نگاه قانونگذار همچنان صغیر دیده می شوند که نمی توان پول را در اختیار آنان قرار داد. اگر فراکسیون زنان مجلس می خواهد برای زنانی که شوهرانشان فوت کرده کاری کند باید به دنبال رفع این مشکل باشد که همه گیر است. در این صورت است که می توان گفت که مصوبه جدید این توجیه را دارد که زنی که شوهر و فرزند داشته و شوهرش فوت کرده، با این مصوبه با ازدواج مجدد زن، فرزندان پول خودشان که همان پول پدرشان است را در اختیار مادر دارند و زن از این بابت نگرانی ندارد چون خاطرش جمع است که فرزندانش تامین هستند.
نمایندگان مجلس و مسولین همه وظیفه دارند که طرح ها و برنامه ها و قوانینی را در دستورکار داشته باشند که مشکلات زنانی که سرپرستی فرزندان را در اختیار دارند بر طرف شود. زنان وقتی مشکلاتی بر سر راه فرزندان دارند از خود می گذرند ولی وقتی مشکلات بر سر راه فرزندانشان کم می شود آن وقت است که می توانند برای خود هم کاری کنند.
زنی که شوهرش مرده امتیاز می گیرد:
زنی که طلاق گرفته و دختری که ازدواج نکرده از این حمایت های دولتی بی نصیب است و در عوض زنی که با مرگ شوهر مستمری دریافت می کند با این مصوبه مورد عنایت ویژه قرار می گیرد. پیام مخفی این مصوبه به زنان خیلی هم مخفی نیست چرا که کلید دریافت پیام، در مرگ شوهر است.
زنان و مردان اشتغال می خواهند نه صدقه دولتی:
این مصوبه این اشکال موجود را برجسته می کند که مسولین به عوض این که به دنبال راه حل های اساسی باشند که با حفظ کرامت انسانی زنان، زمینه احقاق حقوق اولیه شهروندان را فراهم کنند راه صدقه دادن را پیدا کرده اند. زنان و دختران ایرانی صدقه نمی خواهند بلکه شغل می خواهند تا توانایی های خود را به کار گیرند و از حاصل دسترنج خود زندگی کنند. بعد بر اساس توانایی ها و کارامدی خود مستقل و سربلند تصمیم به ازدواج هم می گیرند.
زنان و مردان ایرانی سخت کوشی، توانایی و توانمندی، کارآمدی خود را ثابت کرده اند، آن ها اشتغال می خواهند نه صدقه دولتی. بهتر است کسانی که مناصبی را در اختیار گرفته اند تا برای رفع مشکلات زنان کار کنند، متوجه این حقیقت باشند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر