۲۱ خرداد ۱۳۹۷

در ایران سالانه در حدود 220 هزار سقط جنین صورت می گیرد


خبرگزاری های ایران از افزایش سقط جنین در این کشور بویژه در سال های اخیر خبر دادند. آمار هولناک سقط جنین در ایران نشان می دهد که سالانه ۲۲۰ هزار عمل سقط جنین صورت می گیرد که در مقایسه با دهه هفتاد در حدود دو برابر و نیم افزایش یافته است که ظاهرا فقط ۸۰ هزار مورد آن به صورت قانونی اتفاق می‌افتد. این آمار نشان می‌دهد که رشد سقط جنین در ایران با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این موضوع می‌تواند زنگ خطری مهم برای این کشور باشد. مشکلات اقتصادی و اجتماعی مهمترین عوامل سقط جنین در ایران اعلام شده است. 

خبرآنلاین گزارش داد در ایران که آمارهای اعلام شده از سوی مراجع قانونی ایران نشان می‌دهد که هر ساله بالغ بر ۲۰۰ هزار سقط جنین در کشور به وقوع می پیوندد.
اولین آمارها از سقط جنین در سال ۱۳۷۷ از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. چرا که این سال اولین سال پس از انقلاب اسلامی بود که اجازه سقط جنین به جهت کاهش تولد فرزندان تالاسمی ماژور در سال ۱۳۷۶ با فتوای مقام معظم رهبری صادر شد. براساس آمار وزارت بهداشت در این سال یعنی سال ۷۷، ۹۰ هزار سقط جنین انجام شده است که ۱۰ هزار مورد به صورت قانونی و ۸۰ هزار مورد آن غیرقانونی بوده است.
پس از آن در سال ۱۳۸۱ لیست موارد مجاز سقط جنین اعلام شد در حقیقت موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بودند. در نهایت در سال ۱۳۸۴ ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون اجرا می‌شود. البته در این بین آنچه که به موضوع سقط جنین اهمیت می‌بخشد افزایش تقاضا برای سقط جنین و سقط های غیرقانونی در ایران است.
آمار سقط جنین در طول ۱۰ سال گذشته در ایران
آمار مراجعان سقط درمانی
سال
کل مراجعان
صدور مجوز
  تعداد موارد افزوده شده به نسبت سال گذشته
۱۳۸۵
۲۹۲۹
۱۲۲۲
آماری از سال ۸۴ در دست نیست
۱۳۸۶
۳۴۶۷
۲۱۵۶
۵۳۸
۱۳۸۷
۳۲۶۸
۲۳۶۵
۱۹۹
۱۳۸۸
۳۴۸۰
موجود نیست
۲۱۲
۱۳۸۹
۴۲۰۲
موجود نیست
۷۲۲
۱۳۹۰
۴۹۶۱
موجود نیست
۷۵۹
۱۳۹۱
۶۶۵۶
۴۸۱۸
۱۶۹۵
۱۳۹۲
۷۶۱۶
۵۴۰۴
۹۶۰
۱۳۹۳
۸۴۶۲
۶۲۷۲
۸۴۶
۱۳۹۴
۹۹۵۵
۷۱۲۵
۱۴۹۳
سقط جنین در ایران یکی از چندین و چند آسیب اجتماعی است که به خاطر وقوع پنهانی آن آماری دقیقی در دست نیست. با وجود این براساس آماری که پزشکی قانونی از تعداد مراجعان در اختیار خبرآنلاین قرار داده است نشان می دهد که آمار مراجعان برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول ۱۰ سال گذشته رشد صعودی داشته و از ۲ هزار و ۹۲۹ مورد در سال ۸۵ به ۹ هزار و ۹۵۵ مورد در سال ۹۴ رسیده است.
در رابطه با تعداد مجوزهای صادر شده برای سقط جنین در سال های دولت محمود احمدی نژاد یعنی از سال ۸۵ تا ۹۰ آماری در دست نیست و تنها آماری که از تعداد مجوز سقط درمانی در سال های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ بدست آمده مربوط به گفته‌ های مسئولان وقت سازمان پزشکی قانونی است.
براساس آماری که سازمان پزشکی قانونی از سقط جنین در طول ۱۰ سال گذشته در کشور به خبرآنلاین داده است، ۲ هزار و ۹۲۹ نفر برای سقط جنین به مراکز پزشکی مراجعه کرده اند. گرچه پزشکی قانونی آماری از تعداد مجوزهای صادر شده در این سال را در دست ندارد اما به استناد گفته‌های دکتر محمدحسن عابدی، معاون امور پزشکی و بالینی وقت سازمان پزشکی قانونی کشور می‌توان گفت در سال ۸۵، هزار و ۲۲۲ مجوز سقط جنین از سوی پزشکی قانونی صادر شده است.
همچنین براساس این آمار ۳ هزار و ۴۶۷ نفر در سال ۸۶ برای سقط جنین به مراکز پزشکی مراجعه کرده اند که بر طبق گفته‌های احمد شجاعی، رئیس وقت سازمان پزشکی قانونی در سال ۸۶ برای ۲هزار و ۱۵۶ مورد سقط جنین مجوز صادر شده است.
مراجعه برای سقط جنین در سال ۸۷، ۳ هزار و ۲۶۸ مورد بوده است که براساس گفته های آمنه بیک‌محمدی، سرپرست اداره پزشکی قانونی منطقه مرکز تهران برای ۲ هزار و ۳۶۵ در سال ۸۷ در کل کشور مجوز سقط صادر شده است.
آمار مراجعه برای سقط جنین در سال ۸۸ برابر با ۳ هزار و ۴۸۰ مورد است. در این سال آماری از تعداد مجوزهای صادر شده برای سقط جنین در دست نیست.
براساس آمار پزشکی قانونی کشور از معاینات سقط درمانی در سال ۸۹ می توان گفت که ۴ هزار و ۲۰۲ نفر برای دریافت مجوز سقط جنین به مراکز پزشکی مراجعه کرده اند که براساس گفته های جواد یاوری، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین تنها یک هزار و ۶۱ مورد سقط جنین قانونی در سه ماهه نخست سال ۸۹ به وقوع صادر شده است.
براساس آمار پزشکی قانونی تعداد مراجعه برای سقط جنین به مراکز پرشکی برابر با ۴هزار و ۹۶۱ مورد بوده است. به گفته محمداسماعیل مطلق، مدیرکل وقت دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران، ۱۷ درصد از بارداری ها در کشور در سال ۹۰ ناخواسته بوده و همین باعث مراجعه زوج ها برای سقط جنین شده است.
براساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی تعداد کل مراجعان برای سقط درمانی ۶ هزار و ۶۵۶ مورد بوده که از این تعداد ۴هزار و ۸۱۸ مورد آن مجوز سقط درمانی را دریافت کرده اند. همچنین ۷ هزار و ۶۱۶ مورد در سال ۹۲ برای دریافت مجوز سقط جنین به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این تعداد ۵ هزار و ۴۰۴ مورد واجب شرایط دریافت مجوز برای سقط جنین بوده اند.
در سال ۹۳ تعداد ۸ میلیون و ۴۶۲ مورد برای دریافت مجوز سقط به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۷۲ مورد آن مجوز دریافت کرده اند. بر طبق آمار پزشکی قانونی تعداد کل مراجعان به مراکز درمانی برای سقط جنین ۹هزار و ۹۵۵ مورد بوده که از این تعداد ۷ هزار و ۱۲۵ مورد آن مجوز دریافت کرده اند.
محمد اسلامی، رئیس اداره باروری وزارت بهداشت در نشست بررسی سیاست‌های جمعیتی در وزارت بهداشت همین چند هفته گذشته با اشاره به آمار مجوز سقط جنین اعلام کرد: در مطالعه‌ای در سال ۹۴ مشخص شد ۸۰ هزار مورد از سقط های جنین به صورت عمدی بوده است. این در حالی است که براساس گفته های سالاری، رئیس اداره ارزیابی و عملکرد رسیدگی به شکایات در پزشکی قانونی در سال ۹۵، هزار و ۹۵۰ پرونده در رابطه با سقط جنین در پزشکی قانونی استان تهران پذیرش شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن با ۱۴.۵ درصد افزایش روبرو بوده است.
به گفته او از تعداد کل پرونده‌های پذیرش‌شده، ۱۰۴۵ مورد آنها منجر به صدور گواهی شد و به ۸۹۳ مورد سقط مجوزی داده نشده که به طورکلی می‌توان گفت که برای ۵۳.۵ درصد از پرونده‌ها مجوز سقط ارائه شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر