برخی باشگاهها در لیگ برتر فوتبال ایران تصمیم گرفتهاند مانند لیگهای اروپایی، سکوهای خالی ورزشگاهها را با ماکت هواداران خود پر کنند.
بازی پرسپولیس در هفته بیست و سوم، نخستین بازی رسمی این تیم در ورزشگاه آزادی بعد از شیوع ویروس کروناست.
پرسپولیس تصمیم گرفت بخشی از سکوهای ورزشگاه را به تصاویر هوادارانش اختصاص دهد. متقاضیان برای حضور مجازی در ورزشگاه، ضمن ارسال عکس خندان خود باید ۳۰ هزار تومان بپردازند.
اما مانند حضور فیزیکی زنان در ورزشگاه، از حضور مجازی آنها نیز جلوگیری شده و فقط مردان میتوانند برای خریداری ماکت اقدام کنند.
فیفا مدتهاست با دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون فوتبال ایران بر سر ورود زنان به ورزشگاه دچار کشمکش است.
تعیین مهلت از سوی فیفا و خطر محرومیت از میزبانی باعث شد در بازی ایران مقابل کامبوج، سکوهای محدودی به زنان اختصاص یابد، اما در رقابتهای داخلی چنین اتفاقی تکرار نشد.
با این حال کمتر کسی گمان میکرد در ورزشگاهی که مردان غایبند و هیچ کس روی سکوها نخواهد نشست، قرار گرفتن ماکت سر و گردن زنان با حجاب اسلامی نیز ممنوع شود.
تاکنون شرکت آتیه دادهپرداز که کارگزار باشگاه پرسپولیس است، از اعلام دلایل مخالفت با فروش ماکت به زنان خودداری کرده است.
این شرکت در هفتههای اخیر نیز به خاطر عدم شفافیت مالی با خشم هواداران باشگاه مواجه بوده.
«مریم شجاعی مدام به فیفا فشار آورد تا قوانین منع تبعیض جنسیتی را اعمال کنند. سرانجام این ارگان هیئتی را به ایران اعزام کرد تا زمینه تماشای گروه بیشتری از زنان در بازی تیم ملی ایران مقابل کامبوج فراهم شود».
بیشتر در این باره:
مریم شجاعی برنده جایزه ESPN به خاطر مبارزه برای ورود زنان به ورزشگاه
بازیکنان پرسپولیس پس از غلبه بر پیکان در پست مشترکی نوشتند: «هیچ کس پاسخگوی این وضعیت اسفبار نیست. ذیحساب خود را مالک تلقی نموده و مستبدانه درباره حق بازیکنان اظهار نظر میکند.»
شرکت مزبور، برخی پیشکسوتان باشگاه مانند علی کریمی و مهرداد میناوند را در برنامههای تبلیغاتی خود جذب کرده اما در اجرای تعهداتش نسبت به تیم، ناموفق ظاهر شده.
بازیکنان در بیانیهشان نوشتهاند: «پرسپولیس مانند گوشت قربانی شده و هرکس دنبال بردن تکهای از آن است.»
در خصوص ماکتها روزنامه پیروزی اعلام کرده است که باشگاه پرسپولیس، کانون هواداران، کارگزار باشگاه و سازمان لیگ نقشی در این ممنوعیت نداشتهاند.
این روزنامه در حمایت از کارگزار باشگاه نوشت: «هرکس نداند این تصمیمها جای دیگری گرفته میشود در غار زندگی میکرده. جواب رسمی و مستند در کار نیست ولی به شما فهمانده میشود اگر وارد این حوزه شدی، خودت هم هوا نشوی پروژه به هوا میرود.»
روزنامه پیروزی مینویسد: «تصویر یک بانوی باحجاب که بیجان است و روح ندارد چه اشکالی دارد. ماکت نمیتواند با دیدن فوتبالیستها منقلب شود. ماکت در ورزشگاه و بیرون از آن با تهدید تعرض روبهرو نیست. شاید از نظر بعضی تصمیمگیرندگان، صاحبان این تصاویر موجودات خطرناکی باشند ولی از تصاویرشان آزاری به کسی نمیرسد.»
استقبال مردان نیز از ماکتها کمرنگ بود. طبق اعلام ورزش سه، کمتر از ۵۰۰ ماکت روی سکوها دیده خواهد شد.
قیمت بالا، از ایرادات هواداران به ماکتها بوده که دو برابر بهای حضور فیزیکیشان در ورزشگاه است.
اما باشگاه پرسپولیس در پاسخ گفته با توجه به هزینه ۱۸ هزار تومانی برای چاپ هر ماکت، فروش آن با قیمت ۳۰ هزار تومان منطقی است.
در جدول ردهبندی لیگ برتر فوتبال ایران پرسپولیس با ۵۰ امتیاز صدرنشین است و سپاهان ۴۰ امتیازی در جایگاه دوم قرار دارد.
فولاد خوزستان که به خاطر ابتلای بازیکنانش به کرونا خواهان لغو لیگ شده، با ۳۹ امتیاز سوم است. شهر خودرو با ۳۸ امتیاز در رده چهارم ایستاده. استقلال و تراکتور نیز ۳۷ امتیازیاند.
source https://zanan.bashariyat.org/?p=38947
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر